Ebben a menüpontban Kereki Sándor azon fotográfiái nézegethetők, amik a Capa Központban Kereki Sándor – A hetvenes évek Budapestje egy srác szemével címmel 2023. december 7. – 2024. február 4. között látogatható kiállítás anyagát képezték.

Barakonyi Szabolcs kurátori szövegét idézve:

Kereki Sándor a tizenhatodik születésnapjára, édesapjától kapta az első fényképezőgépét, egy Zorkij 11-est, amely a szovjet gyár egyik első teljesen automata kamerája volt. Csodákat nem lehetett várni ettől a két japán típust másoló masinától. A fénymérést például az objektív körül elhelyezett szelénalapú érzékelők biztosították, így a szerkezet a fényképészre eső fényt vette alapul, ami csak borult időben egyezett meg a fényképezés tárgyára eső fény mértékével. A technikai ismertetők persze önmagukban sosem érdekesek. Ahogy a művészet is akkor a legizgalmasabb, ha áthág bizonyos szabályokat, vagy megkerüli, esetleg kiiktatja azokat.

Vilém Flusser A fotográfia filozófiája című könyvének fogalomjegyzékében úgy definiálja a fényképészt vagy fotográfust, hogy ő „az az ember, aki azon igyekszik, hogy képbe tegyen át olyan információkat, amelyeket a fényképezőgép programja nem irányzott elő”. (1) Kereki Sándor pedig az az ember, aki a saját fényképezőgépe programját írta felül, ugyanis egy idő után, megunva a képkészítés kötött lehetőségeit, rájött a megoldásra és kiiktatta a gép automata funkcióját. Felfedezte, hogy ha vakus üzemmódba kapcsolja a gépet, és nem rak rá vakut, egy fix zársebesség mellett legalább az objektíven keresztül, a rekesz beállításaival tudja befolyásolni a fénykép mélységélesség tartományát. Ennek a tudásnak a birtokában, bár korlátozottan, de évekig használta első fényképezőgépét, végső soron manuális üzemmódban.

Jó szemének köszönhetően a siker sem váratott magára sokat: alig egy éve járta Budapest utcáit fényképezőgépével, amikor az egyik, a Városligetben horgászó fiúkról készült képe előbb a Magyar Horgász, majd a Pajtás magazin címlapjára került. A következő években is rendszeresen megjelentek fotói különböző újságokban és fotópályázatokon is gyakran nyert díjakat. Kereki Sándorból mégsem lett a világ dolgairól tudósító fotóriporter, habár fényképei a legtágabb fotográfiai kategóriák felől nézve dokumentaristák, amelyekről a mindennapi élet köszön vissza. Kicsit szűkebb kategóriát keresve az utcai fotózáshoz, angolul street photography-hoz érdemes sorolni az életművét.

 


Érdeklődése a sajátja, fényképei nem a rendszer által, a sajtóban dicsőített szocialista világ illusztrációi. Egy klasszikus sajtófotós karrier valószínűleg az ő esetében is valamiféle gyakornoksággal kezdődött volna, valamelyik újság fotórovatában. Ha egy pillantást vetünk a kiállításon szereplő térképre, láthatjuk a városnak azt a területét, ahol Kereki csillagtúraszerűen, éveken át képeket keresve portyázott – a család 1961-ben költözött a Terézvárosba, a bemutatott térképet Kass János és Mácsai István, a kor jegyzett képzőművészei rajzolták 1963-ban. Mi itt az 1968-as kiadás alapján készítettük el a kiállítótérben látható grafikát. Ha közelebb megyünk ehhez a térképhez, elolvashatjuk a közterületek akkori neveit is: Népköztársaság útja, Élmunkás híd, Lenin körút, Marx tér, és máris kezdetét veheti egy időutazás a szocailizmus szellemvasútján.

Szerencsére azonban ezen a kiállításon egy ennél sokkal felemelőbb időutazásban lehet részünk. Kereki Sándor kamaszként kezdett el fényképezni, majd fiatal felnőttként abba is hagyta. Bő tíz év alatt, miközben felnőtt, létrejött egy életmű. A kezdeti időkben valószínűleg a kora miatt se mehetett volna a sajtóba dolgozni, de egy kamasz fiút az ideológiák mentén formálódó napi munka nem is nagyon érdekelhette. Sejthette, hogy az őszinte érdeklődéséből táplálkozó, a világot és önmagát felfedező fotográfiából a hetvenes, nyolcvanas évek Magyarországán nem lehetett volna megélni. Hiába állt szakmailag készen arra, hogy hivatásos fotográfus legyen, más pályát választott: a Magyar Televíziónál helyezkedett el operatőrként.

Petrányi Zsolt a kiállítás alkalmára megjelent, Kereki Sándor fotográfusi munkásságát összegző albumához írt esszéjében pontosan mutatja meg az utat az életmű megközelítéséhez. Szerinte „a kor, amelyben a képek készültek, ma már nyomaiban sem létezik: megváltozott a rendszer, a társadalom és a tárgykultúra is. Az idősebb generáció emlékeiben él ugyan, de a képeket nem az ő szemükkel kell hogy nézzük, hanem azokkal, akik ma fedezik fel a letűnt kor értékrendjét és emberi gesztusait. Hisszük, hogy Kereki őszinte, belülről fakadó felvételei ma csak azért nem készülhetnének el, mert megváltozott a képek alanyai körül a »díszlet«, a városkép, az öltözködés és a használati tárgyak dizájnja. Hasonlóan a halála után felfedezett Vivian Maier, vagy a színes street photography úttörőjének, Helen Levitt munkásságához, Kereki nagyításainak bemutatása is azért feladat, mert túlmutat időn és téren, hisz a mai nézőt is elkápráztatja képeinek sokoldalúsága, iróniája és emberszeretete.” (2)

(1) Vilém Flusser: A fotográfia filozófiája. Ford. Veress Panka és Sebesi István. Szerk. Beke László. Tartóshullám – Belvedere – ELTE BTK. Budapest, 1990. 29–31.
(2) Petrányi Zsolt: Kereki Sándor ismeretlen életművének értékelése elé. Kereki Sándor – A hetvenes évek egy srác szemével. Kollektív Fotográfia Kft., az Eidolon Alapítvány támogatásával. Budapest, 2023. 12–13.

1968

v_2023-03-30-0037

Budapest, Szépművészeti Múzeum 

00002-BSZ002

Budapest VI., Szinyei Merse Pál utca–Kmety György utca sarok

1969

2023-03-29-0004

Szinyei Merse Pál utca–Kmety György utca sarok

 

2023-03-31-0015

Budapest, Városliget

2023-03-29-0024

Budapest, Könyves Kálmán körút

1970

2023-03-29-0006

Budapest VI., a Szinyei Merse Pál utca 11-es számú házának ablakából

 

2023-03-30-0010

Budapest, Lóversenypálya

2023-03-30-0019
v_2023-03-29-0005

Budapest VI., Szinyei-Merse Pál utca–Kmety György utca sarok

2023-03-29-0020
v_2023-03-30-0038

Budapest VII., Bajza utca 1.

2023-03-29-0011

Győr

2023-03-29-0059

Budapest XIII.,  „Tripolisz"

2023-03-30-0046

Budapest, Lóversenypálya

2023-03-29-0016

Budapest, Felvonulási tér

v_2023-03-30-0036

Budapest, VI., Teréz körút 9. (Lenin körút 63.)

2023-03-30-0013

Budapest, Lóversenypálya

2023-03-29-0026

Budapest, Lóversenypálya

1971

v_2023-03-30-0025
2023-03-29-0025

Budapest, IX., Fővám tér, Vásárcsarnok

2023-03-30-0015

Budapest V., Szabad Sajtó út

v_2023-03-30-0045

Budapest VI., Andrássy út (Népköztársaság útja) és Székely Mihály utca sarok

2023-03-30-0044

Budapest, XIV., Állatkerti körút

2023-03-29-0043

Budapest, XIII., Dráva utca–Kárpát utca sarok

2023-03-30-0047

Budapest, Margitsziget

2023-03-30-0051-r

Budapest XIV., Hősök tere

2023-03-31-0005

Budapest, Városliget

1972

001-2023-03-30-0001

Budapest VIII., Fecske utca (Lévai Oszkár utca)

2023-03-30-0035

Budapest, Városligeti-tó

117_015-csere
PICT0042-1r_Vidam_Park-min

Vidámpark, Budapest

003-2023-03-29-0003

Budapest VI., Szinyei Merse Pál utca–Kmety György utca sarok

2023-03-29-0034

Budapest VIII., Fecske utca 9. (Lévai Oszkár utca)

v_2023-03-30-0011

Budapest, Lánchíd pesti hídfő

2023-03-31-0013
2023-03-30-0043

Budapest, Műcsarnok

2023-03-31-0011
v_2023-03-29-0007

Budapest, Műcsarnok

1973

v_2023-03-30-0022

Budapest V., Kígyó utca 2.

2023-03-30-0030

Lengyelország

2023-03-29-0061

Budapest, Széchenyi fürdő

PICT0017-szita-neg-01

Kereki Sándor első önálló kiállításának plakátjáról

v_2023-03-31-0010

Kassa

2023-03-29-0040

Budapest, XIII. "Tripolisz"

2023-03-30-0023
v_2023-03-31-0002

Budapest, Astoria

2023-03-29-0062

Budapest, Széchenyi fürdő

v_2023-03-30-0018

Lengyelország

2023-03-29-0041

Budapest, Kodály körönd

2023-03-29-0008

Budapest VI., Dózsa György út 84.

2023-03-30-0034

Budapest, Felvonulási tér

2023-03-29-0044

Budapest, Szépművészeti Múzeum

2023-03-30-0031

Lengyelország

v_2023-03-30-0040

Lengyelország

1974

2023-03-29-0032

Budapest, VIII. Práter utca 35.

2023-03-29-0027

Budapest, Ferencvárosi pályaudvar

2023-03-29-0017

Budapest, Felvonulási tér

2023-03-30-0049

Budapest VI., Kodály körönd

v_2023-03-30-0005

Budapest VII., Klauzál tér

2023-03-31-0018

1975

00001-2023-03-30-0050

Budapest, VII., Berzsenyi utca

2023-03-30-0032

Budapest, Duna-part

2023-03-30-0009

Budapest, VIII., Mátyás tér

2023-03-30-0006
2023-03-29-0036
2023-03-30-0014

Budapest IX., Telepy utca 2/b.

2023-03-30-0024
2023-03-30-0028

Budapest, IX., Boráros tér

2023-03-30-0007

Budapest VIII., Mátyás tér 5/a

2023-03-31-0006

1976

v_2023-03-29-0033

Budapest, Városliget

2023-03-29-0058
2023-03-30-0016
2023-03-29-0051

Budapest VII., Bethlen Gábor utca 31.

2023-03-29-0001

Budapest VII., Bethlen Gábor utca–Damjanich utca sarok

2023-03-30-0052

Budapest, Vidámpark

2023-03-30-0048

Budapest, Vidámpark

2023-03-29-0038

Budapest, Haller utca

2023-03-30-0033
v_2023-03-29-0022

Budapest, VI. Csengery utca 48.

2023-03-31-0012
2023-03-29-0002

Budapest

v_2023-03-31-0007

Budapest V., Váci utca

v_2023-03-31-0008
2023-03-31-0017

Budapest, IX., Mihálkovics-telep

2023-03-29-0045

Budapest VII., Almássy tér

2023-03-30-0012

Budapest, Halászbástya

1977

2023-03-31-0016
2023-03-31-0004

Budapest, Millenniumi Földalatti Vasút

2023-03-29-0030
2023-03-30-0020

Budapest V., Dorottya utca

2023-03-30-0039

Budapest, Duna-part, Víziparádé augusztus 20-án

2023-03-29-0035

Budapest, IX., Ernő utca

1978

2023-03-30-0026

Budapest V., Váci utca, Anna presszó

2023-03-29-0063

Budapest IX., Angyal utca–Mester utca találkozása

2023-03-29-0052

Budapest IX., Lenhossék utca

1980

v_2023-03-29-0042

Budapest VIII., Klinikák metróállomás

v_2023-03-30-0027

Budapest V., Vörösmarty tér

Évszám nélküli fotográfiák

2023-03-31-00091
2023-03-29-0048

1975 vagy 1977

2023-03-29-0019

Budapest XIII., "Tripolisz"

2023-03-30-0029

Budapest IX., Balázs Béla utca

v_2023-03-31-0001

Budapest

2023-03-29-0028
2023-03-29-0021
2023-03-29-0047
2023-03-30-0008

Budapest VIII., Teleki tér

v_2023-03-30-0004

Budapest, VII., Rákóczi út 15 (háttérben)

Back to top Arrow
View