Ebben a menüpontban Kereki Sándor azon fotográfiái nézegethetők, amik a Capa Központban Kereki Sándor – A hetvenes évek Budapestje egy srác szemével címmel 2023. december 7. – 2024. február 4. között látogatható kiállítás anyagát képezték.
Barakonyi Szabolcs kurátori szövegét idézve:
Kereki Sándor a tizenhatodik születésnapjára, édesapjától kapta az első fényképezőgépét, egy Zorkij 11-est, amely a szovjet gyár egyik első teljesen automata kamerája volt. Csodákat nem lehetett várni ettől a két japán típust másoló masinától. A fénymérést például az objektív körül elhelyezett szelénalapú érzékelők biztosították, így a szerkezet a fényképészre eső fényt vette alapul, ami csak borult időben egyezett meg a fényképezés tárgyára eső fény mértékével. A technikai ismertetők persze önmagukban sosem érdekesek. Ahogy a művészet is akkor a legizgalmasabb, ha áthág bizonyos szabályokat, vagy megkerüli, esetleg kiiktatja azokat.
Vilém Flusser A fotográfia filozófiája című könyvének fogalomjegyzékében úgy definiálja a fényképészt vagy fotográfust, hogy ő „az az ember, aki azon igyekszik, hogy képbe tegyen át olyan információkat, amelyeket a fényképezőgép programja nem irányzott elő”. (1) Kereki Sándor pedig az az ember, aki a saját fényképezőgépe programját írta felül, ugyanis egy idő után, megunva a képkészítés kötött lehetőségeit, rájött a megoldásra és kiiktatta a gép automata funkcióját. Felfedezte, hogy ha vakus üzemmódba kapcsolja a gépet, és nem rak rá vakut, egy fix zársebesség mellett legalább az objektíven keresztül, a rekesz beállításaival tudja befolyásolni a fénykép mélységélesség tartományát. Ennek a tudásnak a birtokában, bár korlátozottan, de évekig használta első fényképezőgépét, végső soron manuális üzemmódban.
Jó szemének köszönhetően a siker sem váratott magára sokat: alig egy éve járta Budapest utcáit fényképezőgépével, amikor az egyik, a Városligetben horgászó fiúkról készült képe előbb a Magyar Horgász, majd a Pajtás magazin címlapjára került. A következő években is rendszeresen megjelentek fotói különböző újságokban és fotópályázatokon is gyakran nyert díjakat. Kereki Sándorból mégsem lett a világ dolgairól tudósító fotóriporter, habár fényképei a legtágabb fotográfiai kategóriák felől nézve dokumentaristák, amelyekről a mindennapi élet köszön vissza. Kicsit szűkebb kategóriát keresve az utcai fotózáshoz, angolul street photography-hoz érdemes sorolni az életművét.
Érdeklődése a sajátja, fényképei nem a rendszer által, a sajtóban dicsőített szocialista világ illusztrációi. Egy klasszikus sajtófotós karrier valószínűleg az ő esetében is valamiféle gyakornoksággal kezdődött volna, valamelyik újság fotórovatában. Ha egy pillantást vetünk a kiállításon szereplő térképre, láthatjuk a városnak azt a területét, ahol Kereki csillagtúraszerűen, éveken át képeket keresve portyázott – a család 1961-ben költözött a Terézvárosba, a bemutatott térképet Kass János és Mácsai István, a kor jegyzett képzőművészei rajzolták 1963-ban. Mi itt az 1968-as kiadás alapján készítettük el a kiállítótérben látható grafikát. Ha közelebb megyünk ehhez a térképhez, elolvashatjuk a közterületek akkori neveit is: Népköztársaság útja, Élmunkás híd, Lenin körút, Marx tér, és máris kezdetét veheti egy időutazás a szocailizmus szellemvasútján.
Szerencsére azonban ezen a kiállításon egy ennél sokkal felemelőbb időutazásban lehet részünk. Kereki Sándor kamaszként kezdett el fényképezni, majd fiatal felnőttként abba is hagyta. Bő tíz év alatt, miközben felnőtt, létrejött egy életmű. A kezdeti időkben valószínűleg a kora miatt se mehetett volna a sajtóba dolgozni, de egy kamasz fiút az ideológiák mentén formálódó napi munka nem is nagyon érdekelhette. Sejthette, hogy az őszinte érdeklődéséből táplálkozó, a világot és önmagát felfedező fotográfiából a hetvenes, nyolcvanas évek Magyarországán nem lehetett volna megélni. Hiába állt szakmailag készen arra, hogy hivatásos fotográfus legyen, más pályát választott: a Magyar Televíziónál helyezkedett el operatőrként.
Petrányi Zsolt a kiállítás alkalmára megjelent, Kereki Sándor fotográfusi munkásságát összegző albumához írt esszéjében pontosan mutatja meg az utat az életmű megközelítéséhez. Szerinte „a kor, amelyben a képek készültek, ma már nyomaiban sem létezik: megváltozott a rendszer, a társadalom és a tárgykultúra is. Az idősebb generáció emlékeiben él ugyan, de a képeket nem az ő szemükkel kell hogy nézzük, hanem azokkal, akik ma fedezik fel a letűnt kor értékrendjét és emberi gesztusait. Hisszük, hogy Kereki őszinte, belülről fakadó felvételei ma csak azért nem készülhetnének el, mert megváltozott a képek alanyai körül a »díszlet«, a városkép, az öltözködés és a használati tárgyak dizájnja. Hasonlóan a halála után felfedezett Vivian Maier, vagy a színes street photography úttörőjének, Helen Levitt munkásságához, Kereki nagyításainak bemutatása is azért feladat, mert túlmutat időn és téren, hisz a mai nézőt is elkápráztatja képeinek sokoldalúsága, iróniája és emberszeretete.” (2)
(1) Vilém Flusser: A fotográfia filozófiája. Ford. Veress Panka és Sebesi István. Szerk. Beke László. Tartóshullám – Belvedere – ELTE BTK. Budapest, 1990. 29–31.
(2) Petrányi Zsolt: Kereki Sándor ismeretlen életművének értékelése elé. Kereki Sándor – A hetvenes évek egy srác szemével. Kollektív Fotográfia Kft., az Eidolon Alapítvány támogatásával. Budapest, 2023. 12–13.
1968
1969
1970
1971
1972
1973
1974
1975
1976
1977
1978
1980
Évszám nélküli fotográfiák